söndag 13 juli 2014

12/7 Exakt på minuten

Där kom tåget, exakt på minuten rätt, och köparna skulle vara ombord. Efter tio minuter såg vi två stora rullväskor komma på bryggan, och tittade vi noga så kunde vi även se ett par dragare framför. Ska man mönstra på en båt för att kunna segla den i öppen sjö under många dagar, då blir det så stora väskor, de största jag sett. För vår del stod lilla Opel Astra mer än fullpackad med "bara" de personliga sakerna medtagna. Annat stannade i Aquila.
Stunden var alltså inne, att överlämna nycklarna för Aquila till Janne och Ditte, ge de sista oombedda anvisningarna- "gör nu så här", gå ett sista varv nere i båten och sedan se till att få ändan från toften.
Vi hade lång väg hem, och köparna ville gärna installera sig i lugn och ro.


Nu förväntade du dig en form av summering här, men det låter sig inte göras i några få ord. Det kunde tom vara fel att i några korta rader sammanfatta alla de upplevelser som Aquila gett oss. Det jag har insett är att AQUILA är kontinuiteten och vi fick förtroendet en period och förmånen att ansvara för och drifta henne, leva ombord och följa hennes färd under några år. Nu låter hon nästa par ta vid, Ditte och Janne, och vi är övertygade om att de kommer att trivas med henne och följa med till nya spännande platser. I detta önskar vi dom god fart i vänliga vindar.


Om framtiden är det svårt att sia, sägs det, men kanske ligger en liten fiskebåt och guppar någonstans i väntan på att få en ny styrman. Just nu testar vi idén och stretchar ekonomin med stuga i Sydskåne, vad för hur mycket var, eller?


Därmed känns det som denna blogg och hemsidan för AQUILA har gjort och fått sitt. Tack alla läsare och tack alla ni som tog kontakt med kommentarer, frågor eller synpunkter. Seglare är ju ett så trevligt folk, eller hur!? Kanske kommer det framöver en länk till något nytt trevligt projekt som jag hittat på min varförintelista.


Jag har kommit underfund med två ting som gör min fru glad, det första är när hon köper sig något nytt plagg, och det andra när jag äntligen kastar något av mina gamla!

1 kommentar:

  1. Hej,
    tack för denna tidens bloggning, man kan säkert blogga om ett liv i en stuga också :) Det ser vi fram mot!
    /Tobias

    SvaraRadera